15 marca - światowy dzień konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta został ustanowiony 15 marca 1983 roku w celu upamiętnienia przemówienia Johna F. Kennedy’ego z 1962r., w którym prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów:

 

 

  • prawo do informacji,
  • prawo do wyboru,
  • prawo do bezpieczeństwa,
  • prawo do reprezentacji.

W Polsce, Światowy Dzień Konsumenta, obchodzony jest oficjalnie od 2000 r. i ma na celu rozwijanie świadomości i ochronę interesów konsumenckich.

W Światowym Dniu Konsumenta chcemy zwrócić Państwa szczególna uwagę na zakupy w sieci. W dobie powszechności Internetu jest to coraz chętniej wybierany przez Konsumentów sposób zakupu towarów. Niestety zdarza się, że witryny kuszące nas wielkimi promocjami i bardzo atrakcyjnymi ofertami okazują się być zwykłym oszustwem, a kupujący z łowcy super okazji staje się ofiara cyberprzestępstwa i w konsekwencji zostaje z niczym – bez pieniędzy i bez zamówionego towaru.

Kupując w sieci warto zatem zwrócić uwagę na kilka elementów:

  • czy sklep podaje dane rejestrowe (NIP, REGON)? - Poświęćmy chwilkę na sprawdzenie tych danych w dostępnych rejestrach (CEIDG, KRS). Czy na pewno firma o takich danych istnieje?
  • czy sklep podaje dane kontaktowe (adres, telefon, mail)? Czy będzie możliwość skontaktowania się z nim w sytuacji, gdy towar nie dotrze?
  • jakie opinie o sklepie pojawiają się w sieci? Oczywiście, każdemu mogą zdarzyć się potknięcia i kilka negatywnych opinii nie musi jeszcze przekreślać sklepu, ale już przewaga opinii negatywnych powinna nam zapalić w głowie czerwona lampkę.

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości warto wybrać opcję – „płatne przy odbiorze”. Jeśli towar nie dotrze, przynajmniej nie stracimy pieniędzy.

Życzymy wszystkim udanych zakupów i apelujemy o rozwagę przy podpisywaniu umów!

 

Miejski Rzecznik Konsumentów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalendarz FB