Wnoszenie opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, gminy pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych; zgodnie z zapisem ust. 2 - opłatę, o której mowa, wnosi się na rachunek gminy, przed wydaniem zezwolenia w wysokości:

 

 

  1. 525 zł na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,

  2. 525 zł na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),

  3. 2 100 zł na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.

Powyższa opłata dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w tym zakresie.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia danego roku kalendarzowego, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim (art. 111 ust. 4).

Zgodnie z art. 111 ust. 5 opłatę, o której mowa wyżej, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:

  1. 37500zł dla napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa – wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,

  2. 37500zł dla napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) – wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,

  3. 77000zł dla napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu – wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Wartość sprzedaży należy obliczać oddzielnie dla każdego rodzaju napojów alkoholowych.

Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła wymienionej wyżej wartości, wnoszą opłatę podstawową.

Zgodnie z art. 111 ust. 7 - opłata, wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem, w trzech równych ratach, w terminach do dnia: 31 stycznia, 31 maja i 30 września.

Wpłatę można dokonać w kasach Urzędu Miasta, lub na konto: Bank Millennium S. A. I Oddział Jelenia Góra nr rachunku 98 1160 2202 0000 0000 6011 5566.

 

Zgodnie z art. 18 ust. 12 pkt 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wygasa w przypadku niedopełnienia w terminach obowiązku:

a) złożenia oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych, lub

b) dokonania opłaty w wysokości określonej wymienionymi wyżej przepisami ustawy.

W sytuacji, o której mowa w pkt. 5 lit. a - zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku złożenia oświadczenia o wartości sprzedanego alkoholu, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do złożenia oświadczenia nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty określonej w art. 111 ust. 2.

W przypadku, o którym mowa w pkt. 5 lit. b - zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania należnej opłaty nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust. 2 albo 5, powiększonej o 30% tej opłaty.

Jeżeli przedsiębiorca nie złoży zarówno oświadczenia o wartości sprzedaży alkoholu w roku poprzednim jak i nie uiści w terminie należnej opłaty, wówczas jego opłata wzrośnie łącznie o 60% z dwóch różnych tytułów.

 

 

 

Kalendarz FB