Kampania poparcia dla idei Fair Trade

Już od ponad 60 lat światowy Ruch Sprawiedliwego Handlu prowadzi działania na rzecz poprawy warunków życia i gospodarowania drobnych  wytwórców i pracowników najemnych z krajów Globalnego Południa. Od swych początków jest on tworzony oddolnie przez organizacje pozarządowe, firmy i ludzi dobrej woli . Jego celem jest pomoc rozwojowa , czyli zapewnienie ubogim ludziom z krajów rozwijających się możliwości utrzymania się z pracy własnych rąk. Jest to możliwe dzięki  zaangażowaniu świadomych konsumentów , którzy nabywają rękodzieło i produkty spożywcze wytwarzane przez społeczności drobnych producentów z ubogich krajów Południa. Działania na rzecz idei Fair Trade w wielu krajach Europy przybierają charakter ruchów społecznych , a produkty Sprawiedliwego Handlu , takie jak : kawa, herbata, banany, cukier, kakao są w powszechnym użyciu.

 

Zawieranie transakcji na zasadach Sprawiedliwego Handlu to gwarancja:

    •         uczciwych cen, pokrywających koszty wytworzenia,
    •         partnerskich praktyk handlowych, przedpłat i umów długoterminowych,
    •         premii finansowych na rozwój lokalnej społeczności,
    •         zakazu pracy dzieci i niewolników,
    •         demokratycznych i transparentnych mechanizmów podejmowania decyzji w organizacjach producenckich,
    •         dbałości o środowisko naturalne.

 

Miastem Przyjaznym dla Sprawiedliwego Handlu jest każda jednostka administracji terytorialnej ,w której mieszkańcy ,przedsiębiorstwa -zajmujące się handlem i gastronomią , organizacje społeczne , instytucje edukacyjne, wyznaniowe , media oraz  samorząd lokalny promują  ideę SH i uwzględniają produkty Fair Trade w swoich codziennych wyborach konsumenckich. Przyczyniają się tym samym do poprawy sytuacji  drobnych producentów rolników i pracowników najemnych w krajach rozwijających się.

Gmina ,dzielnica ,miasto ,powiat itp. zyskują tytuł MIASTA PRZYJAZNEGO DLA SPRAWIEDLIWEGO HANDLU  po spełnieniu następujących kryteriów podstawowych:

 

    -1. utworzenie lokalnej Grupy Koordynującej  realizację Kampanii MPdSH,

    -2. przyjęcie przez samorząd lokalny uchwały wspierającej SH i wzywającej do zakupu produktów SH na potrzeby lokalnych imprez i spotkań,

    -3. zapewnienie dostępności co najmniej 2 produktów SH w lokalach sklepowych oraz punktach gastronomicznych,

    -4. używanie produktów SH w przedsiębiorstwach  oraz instytucjach społecznych na danym terenie ,

    -5. pozyskanie poparcia mediów oraz społeczności lokalnej dla Kampanii,

 

    Kryteria uzupełniające

    -6.uzyskanie  przez co najmniej 2 szkoły lub uczelnie tytułu Szkoła/Uczelnia przyjazna dla SH,

    -7.uzyskanie przez co najmniej 1 parafię lub wspólnotę wyznaniową tytułu Wspólnota Przyjazna dla SH.

 

Poznań jest pierwszym miastem w Polsce , które uzyskało ten zaszczytny tytuł. Został  on przyznany przez Koalicję Sprawiedliwego Handlu praz Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu 10 listopada 2012 roku na okres 2 lat. W dniu 19.12. 2014 odbyła się uroczystość odnowienia tytułu. Ze sporządzonego na tę okoliczność raportu wynika, iż w produkty Fair Trade są dostępne w 94 miejscach sprzedaży w mieście, w tym 24 punktach gastronomicznych. W Poznaniu już 2 szkoły uzyskały tytuł "Szkoła Przyjazna dla Sprawiedliwego Handlu", a 19 firm i instytucji deklaruje poparcie dla SH i stosuje produkty (kawa , herbata, cukier) w swojej codziennej praktyce. Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta częstuje swoich gości specjalną czekoladką z logo miasta zawierającą certyfikowane kakao Fair Trade.

Również w Jeleniej Górze od 2 lat prowadzone są działania zmierzające do wypełnienia kryteriów MPdSH. Kampania zaistniała w 3 szkołach, organizacjach pozarządowych , wspierają ją samorządowcy i lokalni parlamentarzyści. W dniu 4 listopada 2014 roku  Rada Miasta podjeła uchwałę  wyrażającą poparcie dla Sprawiedliwego Handlu.

Tytuł Miasto Przyjazne dla SH jest ukoronowaniem zaangażowania społeczności lokalnej. Dzięki niemu zyskuje ono nowe możliwości promocji pozytywnego wizerunku swojego miasta i zwiększenie społecznego zainteresowania SH. Działania podejmowane na rzecz uzyskania tytułu wpisują się bowiem w realizację założeń tak ważnych dokumentów międzynarodowych  jak Agenda 21 czy Milenijne Cele Rozwoju ONZ. Udana Kampania dodatkowo integruje społeczność lokalną i ułatwia dalsze działania na rzecz SH a dyplom oraz nowa marka dla miasta stanowi powód do dumy dla jego mieszkańców.

Na koniec 2014 roku kampania obejmuje 1576 Fair Trade Towns w 25 krajach na pięciu kontynentach. Ciągle napływają nowe zgłoszenia, a Kampanie rozpoczęto również w takich krajach jak Korea Południowa, Tajwan, Szwajcaria, Węgry, Słowenia, Litwa i Liban.

Informacje na temat przebiegu Kampanii w Polsce można znaleźć na stronie Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu.

 

Elżbieta Wardzała - Uczestnik Grupy Koordynującej kampanię MPdSH w Jeleniej Górze

Tadeusz Makulski - Koordynator Kampanii Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu w Polsce

 

Kalendarz FB