Plan transportowy

Plan transportowy JEST dokumentem obejmującym wszelkie aspekty dotyczące transportu publicznego, ale też dotyczącym sieci dróg i urządzeń drogowych, którymi zainteresowani są lub mogą być posiadacze samochodów prywatnych różnej wielkości i przeznaczenia.

NIE JEST – dokumentem, który dotyczy wyłącznie MZK sp z o.o. w Jeleniej Górze i podobnych firm transportu zbiorowego.

 

Termin realizacji wszelkich zadań zakładanych w planie transportowym – rok 2023

W planie wskazano założenia, z których organizator (miasto Jelenia Góra) będzie musiało się SUKCESYWNIE wywiązywać przed rokiem 2023, a mianowicie:

- 01.01.2015 – od tego dnia będzie obowiązywać założona w planie częstotliwość kursowania autobusów

- 3112.2016 – osiągnięcie 100% wskaźnika taboru niskopodwoziowego, i in.

Szacuje się, iż obecnie oferta transportu publicznego dotyczy ok. 25% populacji Jeleniogórzan i mieszkańców gmin ościennych, w fazie finału realizacji planu będzie to grupa ok. 40%. 

Plan transportowy obejmuje:

- sieć komunikacyjną, przewidywaną do realizacji przewozów w transporcie publicznym

- ocenę i prognozę potrzeb przewozowych, z uwzględnieniem lokalizacji obiektów użyteczności publicznej, gęstości zaludnienia, dostępu do transportu zbiorowego osobom niepełnosprawnym, preferencje dotyczące wyboru środków transportu,

- planowaną ofertę przewozową i pożądanych standard usług

- zasady organizacji rynku przewozów

- organizację sytemu informacji dla pasażera

- a także przewidywane finansowanie, planowane kierunki rozwoju, itp.

 

Plan transportowy określa „standardy usług” w komunikacji zbiorowej, w tym m.in. zakładane częstotliwości przejazdów autobusów komunikacji miejskiej, grupując ulice, którymi autobusy przejeżdżają w trzech kategoriach (w przypadku I kat. – w Jeleniej Górze to m.in. ulica Wolności od Małej Poczty do skrzyżowania z Marcinkowskiego). W I kat. ulic plan przewiduje częstotliwość kursowania autobusów miejskich nie rzadziej, niż co 10 min. w godz. szczytu (godz. 6 – 8 oraz 13.30 – 16.30).. W Jeleniej Górze  na wielu odcinkach ulic częstotliwości już przekraczają, lub niebawem będą przekraczać zakładane standardy (dotyczy to m.in. sporych fragmentów os. Zabobrze).

Plan transportowy przewiduje też tworzenie „centrów przesiadkowych”, to znaczy wszelkich niezbędnych urządzeń w miejscach zbiegów linii komunikacyjnych (nie tylko MZK, ale też PKS, PKP, przewoźników prywatnych), dla ułatwienia podróży pasażerom korzystającym z rozmaitych środków komunikacji. 

Plan przewiduje też sukcesywne podwyższanie standardów obsługi pasażerów niepełnosprawnych, w tym przede wszystkim w obszarze „centrów przesiadkowych”. Przez podwyższenie standardów rozumie się też zakup takich autobusów, które będą spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy ochrony środowiska. W przypadku nowych zakupów MZK – norma Euro 6, w przypadku zakupów autobusów używanych (jeśli takie będą miały miejsce) – nie mniej, niż norma Euro-3. Plan mówi też o drobniejszych problemach, w tym np. takim kształtowaniu krawężników „peronowych” w zatokach przystankowych by ich profile były najłatwiejsze do pokonania przez podróżnych, a w szczególności przez osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich. Jednocześnie ich konstrukcja będzie umożliwiała „głębokie” najeżdżanie  na nie nawet niskopodwoziowych autokarów.

Zapisano w „Planie” rozwój „systemu dynamicznej informacji pasażerskiej”, co oznacza rozwój sieci tablic elektronicznych na głównych przystankach, sukcesywne wyposażanie autobusów w tablice elektroniczne oraz urządzenia głosowe (dla niedosłyszących).

Poddano analizie stan i rozwój sieci obszarów płatnego parkowania i plany tworzenia nowych parkingów.

Przewiduje się w planie transportowym takie zmiany w komunikacji kołowej (publicznej), które będą korespondowały w przebudową i unowocześnianiem transportu kolejowego, tj. tworzeniem w obszarze Kotliny – „kolei aglomeracyjnej”.

Z pewnością niezbędne jest zagęszczenie – w I etapie – przystanków na linii kolejowej od dworca PKP (który obecnie nie jest wykorzystywanym centrum przesiadkowym). Wskazano dwie lokalizacje przystanków, które mogłyby być szczególnie cenne, i których budowa powinna rozpocząć się najpilniej – przy ul. Kubsza i przy Tesco. Jako trzeci w kolejności powinien powstać przystanek kolejowy w rejonie dzielnicy przemysłowej. 

Autorzy planu dostrzegają, iż – w odróżnieniu od wielu miast – w Jeleniej Górze żadna linia MZK nie kończy się „pętlą” zlokalizowaną w centrum miasta, stąd będą prowadzić prace zmierzające do rozstrzygnięcia, czy w sytuacji specyficznej (wzdłużnej) zabudowy miasta taka pętla ma komunikacyjny i ekonomiczny sens, czy raczej winniśmy się skupiać na idei „centrów przesiadkowych” – wówczas projekt „Mostowej” spełniałby te wymagania.

W sferze nowoczesnych technik komunikacji plan ma też na względzie rozbudowę lotniska w Jeleniej Górze, by w konsekwencji mogło przyjmować małe samoloty pasażerskie.

Z nowinek, które są elementem planu, a będą wdrażanie w najbliższym czasie przewidujemy „e-bilet” MZK (będzie wprowadzany w połowie 2014 r.), promocja biletu euroregionalnego – Regiotram NYSA (niezbędna intensyfikacja działań promocyjnych, i in.).

 

Niektóre wnioski (postulaty) zebrane w toku dyskusji nad planem:

- stworzenie linii okólnej – twórcy planu uznali, że taka linia będzie mniej efektywna, niż wdrożenie „szybszej” linii, przy wykorzystaniu szans, jaką daje otwarcie ulicy Spółdzielczej do Lubańskiej i proponują – jako alternatywę – nową linię: os. XX-lecia (lub os. Orle), do Lubańskiej, później Spółdzielcza przez dzielnicę przemysłową, a dalej ew. do Małej Poczty – Podwale – Zabobrze (lub alternatywnie (Jana Pawła II – Zaborze)

- utworzenie przy ul. Mostowej (na wolnym obecnie placu naprzeciw Szkoły Tańca) węzła przesiadkowego typu „park & ride”, który stanowiłby klasyczny węzeł dla obsługi linii MZK, PKS i przewoźników prywatnych ze sporym parkingiem – wniosek przyjęty przez Prezydenta

* * *

„Plan transportowy” - dokument, który określa na jakim obszarze, jakie usługi są (powinny być) świadczone, w jakich standardach i jak powinny być zarządzane, ale też – w jakim kierunku rozwijane. Konieczność jego posiadania wynika w ustawy. W Jeleniej Górze dokument ten opracowywany był (łącznie z badaniami preferencji i zachowań komunikacyjnych obszaru, którego plan dotyczy) od połowy lutego do końca lipca 2013. 2013. Poddany konsultacjom społecznym od 2 lipca (ogłoszono to w BIP i na portalach, w tym nj24 – 4.07., jelenia.pl – 12.07. W odpowiedzi napłynęło kilkadziesiąt uwag od mieszkańców drogą elektroniczną, a 18 lipca odbyło się (z udziałem ponad 20 osób) – spotkanie panelowe. W toku przygotowywania planu transportowego dokonano m.in. badania (w kwietniu 2013) społecznych preferencji zachowań komunikacyjnych (zebrano 800 ankiet). Zapytanie ofertowe w/s realizacji planu wysłano do 5 firm, nadszedł komplet odpowiedzi – wybrano najkorzystniejszą cenowo ofertę, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.

 

 

Kalendarz FB