Petycje zgłoszone w ramach Ustawy z dnia 11 lipca 2014 (Dz.U.2014.1195)
Do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów codziennie zgłaszają się osoby, które skuszone obietnicą zmniejszonych opłat za dostawę energii elektrycznej, czy gazu, przedstawioną przez odwiedzających ich domy przedstawicieli firm podpisują podsunięte im umowy. Niestety szybko okazuje się, że umowy wcale nie są korzystne, a w dodatku prowadzą do zmiany dostawcy usług, czego podpisujący umowę nie byli świadomi. Najczęściej są to osoby starsze, które mają problem z przeczytaniem drobnego druku i w pełni polegają na słowach akwizytora.
Ze skarg konsumentów wynika, że akwizytorzy:
Najczęściej konsumenci orientują się, że zmienili dostawcę energii lub gazu dopiero kiedy dotychczasowy dostawca występuje do nich o potwierdzenie zmiany, bądź kiedy dostają pierwsze rachunki na kwotę przekraczającą niemal dwukrotnie ich dotychczasowe opłaty. Niestety dzieje się to już po upływie 14 dni od dnia podpisania umowy, w ciągu których prawo daje możliwość odstąpienia od umowy, bez ponoszenia żadnych konsekwencji. W takiej sytuacji chęć pozostania z dotychczasowym dostawcą wiąże się z zerwaniem nowej umowy, a to z kolei pociąga za sobą naliczenie przewidzianej w kontrakcie kary umownej, która sięga nawet do 1,5 tys. zł
Oczywiście w dobie wolności umów każdy ma prawo do wybrania najlepszej oferty dla siebie i związania się z najbardziej mu odpowiadającym dostawcą usług. Ostrzegam jednak przed pochopnym podejmowaniem decyzji.
Zanim podpiszecie Państwo umowę:
Pamiętajcie, że super oferta nie istnieje, a pośpiech jest złym doradcą. Jeśli już zdarzyło Wam się podpisać umowę, nie chowajcie jej do szuflady bez czytania, skonsultujcie treść umowy z kimś z rodziny, upewnijcie się, że na pewno chcecie zmiany dostawcy, bo jeśli nie – macie tylko 14 dni na odstąpienie od umowy.
List do Prezydenta
Mapa