Wnioski o wydanie dowodu osobistego

- Składając wniosek o wydanie dowodu osobistego nie trzeba przedkładać zaświadczenia o zameldowaniu – wyjaśniono nam w Centrum Obsługi Mieszkańców w odpowiedzi na pytanie dziennikarskie. – Nie ma w nowym dowodzie miejsca na wpis o zameldowaniu, więc w naturalnej konsekwencji nie ma też obowiązku przedkładania takiej informacji. Inna sprawa, że w wyniku wdrażania programu obsługującego tę sferę potrzeb pracownicy wydziały zajmującego się tymi sprawami mogą tę informację sprawdzić w stosunku do każdego obywatela RP. Nie może być inaczej, skoro – z drugiej strony – każdy z obywateli może złożyć w każdym samorządzie wniosek o wydanie najróżniejszych dokumentów.

Ważna jest też informacja, że – wbrew chęciom wielu – nie można dowodu osobistego wymienić na nowy tylko dlatego, że poprzedni się znudził, albo że zainteresowany chciałby mieć dowód bez miejsca zameldowania. Inna sprawa, że są i tacy mieszkańcy, których oburza brak informacji o zameldowaniu. Żądają jej zamieszczenia (to jest ustawowo i technicznie niemożliwe), dowodząc, że nie są osobami bezdomnymi i życzą sobie, by dowód ten fakt potwierdzał.

– Wnioski o wymianę dowodu przyjmujemy na 6 – 8 tygodni przed upływem terminu ważności starego dowodu – powiedziano nam. – W ciągu 30 dni od złożenia wniosku wydajemy nowy dowód. Jedynym dokumentem, który należy w tym celu przedłożyć jest właśnie stary dowód. Jeśli został utracony – trzeba przedłożyć wiarygodne informacje co do okoliczności utraty dokumentu.

 

 

Kalendarz FB