Wstępne podsumowanie wyników egzaminu maturalnego sesji wiosennej 2019 r. w szkołach ponadgimnazjalnych Jeleniej Góry.

W I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego do   egzaminu matu-ralnego w maju 2019 roku przystąpiło 172  tegorocznych absolwentów. Według oficjalnych danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej maturę zdało  98,20 % uczniów, czyli 168  ab-solwentów, którzy w pierwszych dniach lipca odebrali świadectwo maturalne. Wszyscy uczniowie zdający maturę po raz pierwszy zdali część pisemną z bardzo wysokimi wynikami – tj. ze 100% zdawalnością, w tym trudną dla wielu, matematykę. Jedynie troje uczniów nie zdało części ustnej.  Mają oni  możliwość   przystąpienia do egzaminu poprawkowego w sierpniu. Życzymy im powodzenia.

Wyniki egzaminów pisemnych absolwentów I LO  od lat są bardzo wysokie i  prze-wyższają średnie osiągnięcia maturzystów z innych szkół w województwie dolnośląskim lub im dorównują. Tak jest również w tym roku. Absolwenci tej szkoły, tak jak w poprzednich latach  najchętniej  wybierali przedmioty rozszerzone takie jak: biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język angielski, historia, WOS  uzyskując na tych egzaminach  wyniki wyższe niż porównywalne ze średnimi wynikami szkół województwa dolnośląskiego lub szkół w całym kraju. W tym roku absolwenci wybierali również przedmioty rzadko wybierane: filozofię, historię muzyki, historię sztuki osiągając wysokie noty.

Cała społeczność szkoły cieszy się z sukcesów absolwentów, których wyniki uzy-skane na egzaminie maturalnym świadczą o  ich sumiennej i ciężkiej pracy. Na pochwałę za-sługuję również praca i zaangażowanie nauczycieli, wspomagających uczniów w przygoto-waniu do tego ważnego egzaminu.

Do egzaminu maturalnego w II Liceum Ogólnokształcącym im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze w 2019 roku przystąpiło 173 abiturientów. Zdało maturę 168, co daje 97,1% zdawalność. Ww. wskaźnik od 2014 r. utrzymuje się na poziomie powyżej 95 %. 

Porównując licea ogólnokształcące:

  • 13,0 punktów procentowych wynik lepszy na tle Miasta Jelenia Góra 
  • 11,1  punktów procentowych wynik lepszy na tle województwa ( 79,0 ;86,0 LO)
  • 10,7  punktów procentowych wynik lepszy na tle kraju

Zdawalność poszczególnych przedmiotów:

  • język polski - 99,4%
  • matematyka - 97,7%
  • język angielski -100 %
  • język niemiecki- 100%

Pięciu absolwentów, którzy nie zdali egzaminu z pojedynczych przedmiotów ma możliwość poprawienia egzaminu w sierpniu (jedna poprawka z egzaminu ustnego z języka polskiego i cztery poprawki z matematyki. Wyniki egzaminów maturalnych cieszą - zdawal-ność egzaminu jest wyższa niż średnia zdawalność w Mieście, województwie i kraju. Bardzo budujące są wyniki poszczególnych uczniów mierzone w skali centylowej. Ponad 80 % abitu-rientów lokuje się w najwyższych grupach centylowych.  Uzyskane wyniki i ich miejsce w skali centylowej bardzo dobrze prognozują ich przyjęcia na uznane i prestiżowe uczelnie w kraju i zagranicą. 

Podkreślić należy to, że wielu uczniów osiągnęło poziom marzeń – najwyższy, bo 100% wynik praktycznie ze wszystkich przedmiotów. Pozostaje jednak niedosyt - pięciu uczniów z II LO będzie musiało przystąpić do egzaminów poprawkowych po raz kolejny w sierpniu a można to było mieć zaliczone już w sesji wiosennej. 

W maju 2019 w Zespole Szkół Elektronicznych i Gimnazjum 3 do egzaminu matu-ralnego przystąpiło ponad siedemdziesięciu uczniów z trzech klas czwartych. Po raz kolejny uczniowie i nauczyciele  stanęli na wysokości zadania i uzyskali wyniki znacznie przewyż-szające średnią  w Mieście, województwie i kraju. 

Podobnie jak w latach ubiegłych uczniowie „Elektronika” osiągnęli wysoki wynik plasując się na trzecim miejscu i zajmując miejsce „na pudle” obok szkół ogólnokształcących - „Żeroma” i „Norwida”. Wszyscy uczniowie bardzo dobrze zdali egzaminy ustne i pisemne z języka polskiego, angielskiego i niemieckiego. Najwięcej kłopotów sprawiła jak w latach po-przednich matematyka. Tak więc  chociaż 89,6% uczniów uzyskało świadectwa maturalne w terminie to sześcioro tegorocznych absolwentów  będzie musiało przystąpić do poprawki w sierpniu.

Wyniki matury 2019 w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych są po-równywalne do roku poprzedniego. Trudna matematyka, jak każdego poprzedniego roku, tak i w tym zebrała u większości uczniów swoje żniwo w postaci słabych wyników bądź niezda-nych egzaminów. Matura na poziomie podstawowym nie zaskoczyła, choć można mieć za-strzeżenia do doboru drugiego tekstu publicystycznego w arkuszu egzaminacyjnym z języka polskiego.

11

Zadania z języków  obcych na poziomie podstawowym  porównywalne z ubiegłymi latami , poziom trudności odpowiedni we wszystkich częściach. W  wypowiedziach maturzy-stów i nauczycieli dostrzec można pewną zgodność recenzji  co do egzaminu z chemii; zadania „zaserwowano” na poziomie akademickim. Nauczyciele wyrazili oburzenie - wygląda na to, że podczas konstruowania arkusza nie była brana pod uwagę podstawa programowa na poziomie rozszerzonym. Biologia, podobnie jak co roku – zadania w tym przedmiocie wymagały na opracowanie więcej czasu.

Na ogół absolwenci są zadowoleni ze swoich świadectw, ale są i tacy, którzy  w przyszłym roku będą chcieli podwyższyć wyniki egzaminu – co bardzo dobrze świadczy o ich ambicjach i planach na przyszłość. 

Tegoroczni maturzyści Zespołu Szkół Ekonomiczno - Turystycznych w Jeleniej Górze osiągnęli wynik średni zdawalności matury w kategorii techników na poziomie powy-żej średniej miejskiej, wojewódzkiej i krajowej, jednak  szkoła plasuje się  poniżej średniej zdawalności wszystkich szkół w mieście Jelenia Góra i województwa dolnośląskiego uwzględniających także licea ogólnokształcące. Jest to wynik porównywalny z rokiem ubie-głym. Spośród szkół technicznych miasta Jelenia Góra  ZSET osiągnął wynik drugi w kolej-ności po Zespole Szkół Elektronicznych. 

Absolwenci technikum zdawali również egzaminy potwierdzające kwalifikacje w za-wodzie – wyniki będą ogłoszone w sierpniu br. Są oni dobrze przygotowani do dalszej nauki na uczelniach wyższych i jednocześnie do włączania się do działań na rynku pracy. 

Od lat najwięcej problemów zdającym sprawia matematyka także absolwentom z lat ubiegłych. Najlepiej, bo w 100%,  absolwenci zdali egzamin z języka niemieckiego. Wolę przystąpienia do egzaminu poprawkowego w sierpniu zadeklarowało 20 osób. Matura dla ab-solwentów technikum jest zawsze wyzwaniem a absolwenci ZSET podejmują to wyzwanie z pozytywnym efektem.

W Zespole Szkół Licealnych i Zawodowych nr 2 w Jeleniej Górze zdawalność  egzaminów matury przez absolwentów szkoły kształtuje się następująco:

                                 2018/19           2017/18

język polski                 97,85              89,3

język angielski            93,75              91,3

język niemiecki            100                 80

matematyka                 69,6                53,6

Nastąpiła znacząca poprawa wyników w porównaniu z rokiem poprzednim:

  • język polski o 8,5 punktów procentowych
  • język angielski o 2,5 punktów procentowych
  • język niemiecki o 20 punktów procentowych
  • matematyka o 16 punktów procentowych. 

Łączna zdawalność 69,5%, zaś ubiegłoroczna 51,9%. Poprawa wyników maturalnych ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę, że w ostatnich dwóch tygodniach nauki poprzedzających egzaminy z powodu strajku nauczycieli nie odbywały się zajęcia szkolne. Przydzielone przez Miasto dodatkowe godziny zajęć z matematyki przyczyniły się do znaczą-cej poprawy wyników.

W Zespole Szkół Technicznych „Mechanik” sesja maturalna przebiegła pod znakiem po-prawy wyników w porównaniu do roku ubiegłego;

  • liczba zdających w roku szkolnym 2018/2019 wyniosła 81 osób (w stosunku do 69 w roku szkolnym 2017/2018), z czego 79 osób przystąpiło do wszystkich egzaminów (w stosunku do 64 jw.) – pozostałe trzy (w stosunku do pięciu jw.) nie stawiły się na egzaminach zorga-nizowanych albo w części pisemnej, albo w części ustnej lub jednej i drugiej;
  • świadectwa maturalne odebrało (tj. zdało maturę) 54 osób (w stosunku do 31 w roku po-przednim), co określa zdawalność na poziomie 68,4 %. – tj. o 20% wyżej niż było to w roku poprzednim.
  • zdawalność matur w skali Miasta Jeleniej Góry uplasowała się na poziomie 71,6%. jeśli cho-dzi o technikum, co pokazuje, że po raz pierwszy od lat – ZST „Mechanik” w Jeleniej Górze ze swoim 68,4%. osiągnął wynik co najmniej satysfakcjonujący – w ubiegłym roku było to 48,4 proc. w stosunku do 67,9%. w Jeleniej Górze (podobnie w skali procentowej, jak w la-tach 2015/2016, 2016/2017);
  • zdawalność matur w województwie dolnośląskim – jeśli chodzi o technikum wyniosła 66,0 proc. co daje wynik o 2,4 proc. niższy, niż ten osiągnięty w ZST „Mechanik” w Jeleniej Gó-rze – co przy interpretacji wyników matur z uwzględnieniem profilu (sylwetki) ucznia i ab-solwenta placówki – tj. osób ukierunkowanych głównie na kształcenie zawodowe, pragną-cych rozpocząć samodzielne życie podparte pracą oraz zarobkami, często mającymi na celu utrzymanie nie tylko siebie, ale i najbliższych: w przypadku w/w priorytetem są egzaminy zawodowe (tu: ich zdawalność jest imponująca), jak również kwalifikacje i kompetencje dodatkowe (płatne praktyki, staże, kursy kwalifikacyjne), a nie egzamin maturalny, który determinują ewentualnie zachęta ze strony pracodawcy czy perspektywa awansu społeczne-go w najbliższej przyszłości – pokazuje ogrom wykonanej pracy przez zespół zarządczy i pedagogów placówki, mobilizujących uczniów do nauki, edukujących ich z naciskiem na rozwój intelektualny i osobowościowy, indywidualizację nauczania i wsparcie, innowacyjne rozwiązania dodatkowe, projektowe i inne; 
  • zarówno wyniki podane przez CKE (informacja OKE), jak i analizy własne i wnioski z ewa-luacji wewnętrznej pozwalają mniemać – że wdrożone w szkole w roku szkolnym 2018/2019 program naprawczy jeśli chodzi o matematykę, projekt zajęć i warsztatów dodatkowych z zakresu tejże – współprowadzony z KPSW w Jeleniej Górze, jak również lekcje wyrównawcze ze wszystkich przedmiotów maturalnych oraz zajęcia i spotkania dla nauczy-cieli organizowane w ramach WDN – mówiąc oględnie, przyniosły pożądane efekty;

W maju 2019 r. w Zespole Szkół Rzemiosł Artystycznych im. Stanisława Wy-spiańskiego w Jeleniej Górze egzamin maturalny zdawało 54 absolwentów (18 w Liceum Plastycznym, 36 w technikum). Ogólna zdawalność uczniów wyniosła 50,70 %, przy czym 33,3% uczniów ma szansę poprawy w sierpniu, gdyż nie zdali jednego obowiązkowego przedmiotu. Najwyższe wyniki uczniowie osiągnęli z pisemnego egzaminu języka polskiego (97,20%); z języka niemieckiego (88,10%) oraz języka angielskiego (88,95%). 

Analiza egzaminu maturalnego wskazuje, że słabą stroną uczniów jest matematyka (58,35%). Szkoła organizowała w soboty – raz w miesiącu dodatkowe zajęcia powtórkowe z matematyki w ramach tzw. „weekendów z matmą” oraz konsultacje indywidualne w ciągu całego tygodnia. W zajęciach dodatkowych udział wzięło 31,48% maturzystów z czego 70,59% zdało maturę z matematyki. Potwierdza się zatem opinia jak ważnym i potrzebnym działaniem w szkole jest aktywny udział młodzieży w dodatkowych zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki. We wrześniu nowego roku szkolnego komisja przedmiotowa dokona analizy i po-dejmie stosowne, kolejne już działania, zwiększające szanse uczniów na wyższe wyniki z tego przedmiotu.

Do matury w Zespole Szkół Przyrodniczo-Usługowych i Bursy Szkolnej przystąpiło 24 tegorocznych absolwentów. Język polski zdało 100,00 % uczniów, język angielski 78,94 %, język niemiecki 60,00%. Najsłabszy wynik osiągnęli maturzyści z matematyki. Zdawalność była na poziomie 41,66%. Po przeprowadzeniu analiz wyników próbnych matur, których wyniki były na niskim poziomie, nauczyciele apelowali do uczniów o wzmożenie wysiłków w nauce. Mając jednak świadomość poziomu ich przygotowania i niewielkiego nakładu pracy samodzielnej uczniów – słabe noty z egzaminów nie były niespodzianką. Uczniowie popełnili podstawowe błędy obliczeniowe, co przełożyło się w sposób bezpośredni na ich końcowe wyniki. Egzamin poprawkowy z matematyki przysługuje ośmiu uczniom. 

Nauczyciele po rozmowach z absolwentami i po analizie popełnionych przez nich błędów są przekonani, że uczniowie wyniki w sierpniu poprawią i tym samym ostateczna zdawalność matury po podsumowaniach sierpniowych będzie na wyższym poziomie.

11

Mając w pamięci powody do dumy jaką mogła mieć społeczność Jeleniej Góry  w wyniku ogłoszenia w styczniu tegorocznych wyników Rankingu Maturalnego Techników Dolnego Śląska należy mieć nadzieję, że tegoroczne rozstrzygnięcia w tej kwestii będą jeszcze korzystniejsze lub przynajmniej na tym samym poziomie. Przypomnieć należy, że II miejsce zajęło wtedy Technikum przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Tech-nicznych, natomiast III miejsce Technikum w Zespole Szkół Elektronicznych. Natomiast w najważniejszym Rankingu Liceów Dolnego Śląska w 2019 r. podsumowującym osiągnięcia olimpijskie, maturalne oraz zawierające ocenę wyższych uczelni - w pierwszej dziesiątce naj-lepszych liceów i w tym roku utrzymało swoją pozycję I Liceum Ogólnokształcące im. S. Żeromskiego lokując się wówczas na 10 miejscu. Jeleniogórski  „Żerom” w klasyfikacji ogólnopolskiej zajął 134 miejsce i tym samym po raz kolejny zdobył Złotą Tarczę. 

Życzyć należy jeszcze lepszych wyników, wyższych miejsc, kolejnych laurów we współzawodnictwie z innymi szkołami Dolnego Śląska i kraju, których uczniowie są bardzo zdolni i pracowici a tym samym są trudnymi konkurentami dla młodych jelenio-górzan.

Opracował: Paweł Domagała

 

 

Kalendarz FB