Stanowisko samorządowców Aglomeracji Jeleniogórskiej do Ministra Infrastruktury

Szanowny Pan

Andrzej Adamczyk

Minister infrastruktury RP

 

Informacja o nowym rozkładzie jazdy PKP, który ma być wdrożony jeszcze w tym roku, a według którego zlikwidowane ma być połączenie Jelenia Góra – Świnoujście przez Poznań i Szczecin jest dla samorządów Aglomeracji Jeleniogórskiej nie do przyjęcia. 

Taka decyzja zrujnować może efekty wieloletniej pracy w obszarze promocji Kotliny Jeleniogórskiej i regionu Sudetów, bowiem turyści z Pomorza Zachodniego i Wielkopolski – których PKP nominalnie zachęca do korzystania z usług Firmy – zostaną nagle pozbawieni tej możliwości.

Opierając się na stabilnym i przewidywalnym do tej pory programie PKP w zakresie rozwoju połączeń samorządy Aglomeracji Jeleniogórskiej prowadziły od dłuższego czasu barterową i wzajemną działalność, która dobrze służy zachęcaniu mieszkańców Pomorza Zachodniego i Dolnego Śląska do poznawania atrakcji morza i pogórza. Ta decyzja, podobnie jak istotne ograniczenie w pasażerskich przewozach kolejowych na trasie Jelenia Góra – Gdynia niweczy wieloletnie dokonania.

Jest ona tym bardziej szkodliwa wizerunkowo dla wszystkich stron ze względu na to, iż przez mieszkańców odebrana będzie jako dowód chaosu w planowaniu i działalności PKP. Z jednej bowiem strony pozyskaliśmy przed kilku laty dobre połączenia „pendolino” do Warszawy i skład „Dart” na Podlasie, z drugiej – Marszałek Województwa Dolnośląskiego deklaruje, iż przywróci połączenia kolejowe w regionie na konkretnych liniach służących i turystyce, i codziennej pracy, więc zapowiedź likwidacji jednego, a ograniczeń w innych połączeniach dalekobieżnych stoi w całkowitej sprzeczności z podejmowanymi i deklarowanymi kierunkami rozwoju.

A jest to region odwiedzany corocznie przez około 3 miliony turystów. Do Karpacza i Szklarskiej Poręby, a także do uzdrowisk Cieplice i Świeradów-Zdrój przyjeżdżają setki tysięcy kuracjuszy. Poza oczywistą bolączką, jaką jawi się likwidacja połączeń kolejowych (zagrożenie korkami na drogach i wynikające stąd m.in. zwiększenie problemów z ochroną środowiska, w tym szczególnie – powietrza), te aspekty stanowią o dodatkowych kosztach zarówno społecznych, jak i materialnych.

Postulujemy, by władze PKP poddały raz jeszcze refleksji decyzje, które mogą na wiele lat zachwiać zaufaniem do spółek kolejowych i przynieść istotne i odczuwalne szkody wizerunkowe.

 

13.06.2019

 

 

Kalendarz FB